Tweedehands caravan enorm populair

retro camper veiligheidPas op in de voortent en in de camper met kinderen

Steeds meer mensen kopen via websites als Marktplaats een tweedehands caravan. Dat blijkt uit cijfers van Marktplaats en Bovag. Ook de verkoop van nieuwe caravans zit in de lift.

In maart en april is er op  de website Marktplaats ruim 16.000 keer vaker gezocht naar caravans en 6000 keer naar campers.  Volgens Marktplaats heeft Nederland het kamperen opnieuw uitgevonden ,,Nederland lijkt het kamperen opnieuw te hebben uitgevonden”, zegt een woordvoerder van de verkoopsite.

In de eerste drie maanden van 2016 werden in Nederland 24 procent meer nieuwe kampeerauto’s en 3,7 procent meer nieuwe caravans verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De cijfers markeren tevens het vijfde opeenvolgende kwartaal met verkoopgroei, zo concluderen brancheorganisaties Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG.

Caravanverkoop in de lift

Tot en met maart kochten vakantiegangers 356 nieuwe campers en 1.482 nieuwe caravans. Daarnaast verkocht de vakhandel een stabiel aantal van 2.388 tweedehands caravans en groeide de verkoop van gebruikte kampeerauto’s fors, met 19,3 procent tot 1.425 stuks. Met vijf kwartalen groei op rij heeft de kampeerbranche een lange periode van teruglopende verkoopcijfers definitief achter zich gelaten.

Duitse caravans populair

Düsseldorf, DEU. 31.08.2015. Trend Teilintegrierter: Optima de Luxe 70 - Hobby, Halle 9 B 05 - Ganz neu bei Hobby ist der komfortable Teilintegrierte Optima De Luxe 70 E auf Fiat-Fahrgestell. Diese Edelversion des Optimas beinhaltet ein Dachfenster im Fahrerhaus, eine ausgeklügelte Bordtechnik, ein Multimedia-Paket, Einzelbetten und einen großzügigen Heckwaschraum. Der Optima wiegt 3.500 Kilogramm und hat je nach Modell vier Schlafplätze im Angebot. Insgesamt wird der Optima in zehn Modellvarianten als Teilintegrierter und Van angeboten. Der Einstiegspreis beträgt 48.500 Euro. Foto: Constanze Tillmann, Exploitation right Messe Duesseldorf, M e s s e p l a t z, D-40474 D u e s s e l d o r f, www.messe-duesseldorf.de; eine h o n o r a r f r e i e Nutzung des Bildes ist nur fuer journalistische Berichterstattung, bei vollstaendiger Namensnennung des Urhebers gem. Par. 13 UrhG (Foto: Messe Duesseldorf / ctillmann) und Beleg moeglich; Verwendung ausserhalb journalistischer Zwecke nur nach schriftlicher Vereinbarung mit dem Urheber; soweit nicht ausdruecklich vermerkt werden keine Persoenlichkeits-, Eigentums-, Kunst- oder Markenrechte eingeraeumt. Die Einholung dieser Rechte obliegt dem Nutzer; Jede Weitergabe des Bildes an Dritte ohne Genehmigung ist untersagt | Any usage and publication only for editorial use, commercial use and advertising only after agreement; unless otherwise stated: no Model release, property release or other third party rights available; royalty free only with mandatory credit: photo by Messe Duesseldorf]

Op de Caravan Salon in Düsseldorf worden de nieuwste caravans gepresenteerd. foto: Messe Düsseldorf.

Hymer was in het eerste kwartaal het bestverkochte campermerk, met 15,4 procent marktaandeel, gevolgd door Adria Mobil (9,6 procent) en Bürstner (8,4 procent). Bij de caravans zijn vier Duitse merken goed voor bijna driekwart van de markt: Hobby (24,4 procent), Fendt (18,9 procent), Knaus (17,9 procent) en Eriba (10,4 procent).

Uit het onderzoek komt naar voren dat de helft van de caravan- of camperbezitters erop uittrekt om tot rust te komen. Op Marktplaats wordt het meest gezocht naar caravans (104.000 keer) en 26.000 keer naar campers. In de zomer gaat 56 procent van de 1060 ondervraagden drie weken of langer op vakantie, veelal met het gezin. Vooral ’genieten van de vrijheid’ en het ‘campinghoppen’ zijn beweegredenen van kampeerders om er met de sleurhut of camper op uit te trekken.

Pindakaas gaat mee in caravan

Bijna de helft van de camper- of sleurhutbezitters zoekt een bestemming in Nederland, 40 procent elders in Europa. Het Nederlandse platteland is een stuk gewilder dan de kuststreek. Dat geldt ook voor de Europese bestemmingen waar het binnenland drukker wordt bezocht dan een plekje aan het water. Een derde van de kampeerders blijft gedurende de vakantie op één camping, vier op tien maken een rondje langs meerdere campings, zoals bijvoorbeeld bij een boer.Heerlijk kamperen in de Dordogne

Nederlanders blijken bereid om een flink stuk met de caravan te rijden. Langer dan acht uur achter het stuur te zitten is voor bijna de helft van de ondervraagden geen probleem. Meer dan de helft van de Nederlanders neemt drop, hagelslag en pindakaas mee.

Bij acht op de tien kampeerders wordt koffie ingeladen. Thee en kaas zijn de overige attributen die op vakantie mee gaan. Uiteraard mag ook de kaasschaaf niet ontbreken, maar ook het schilmesje is essentieel keukengereedschap op vakantie. ,,Over het algemeen zijn vrouwen iets eerder geneigd om eten en drinken mee te nemen dan mannen”, aldus de woordvoerder van Marktplaats.

About the Author

René Quist
Kampeerder. Journalist. Levensgenieter.

Be the first to comment on "Tweedehands caravan enorm populair"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*


Klik hier om onze pagina te liken