Steeds meer mensen kopen via websites als Marktplaats een tweedehands caravan. Dat blijkt uit cijfers van Marktplaats en Bovag. Ook de verkoop van nieuwe caravans zit in de lift.
In maart en april is er op de website Marktplaats ruim 16.000 keer vaker gezocht naar caravans en 6000 keer naar campers. Volgens Marktplaats heeft Nederland het kamperen opnieuw uitgevonden ,,Nederland lijkt het kamperen opnieuw te hebben uitgevonden”, zegt een woordvoerder van de verkoopsite.
In de eerste drie maanden van 2016 werden in Nederland 24 procent meer nieuwe kampeerauto’s en 3,7 procent meer nieuwe caravans verkocht ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De cijfers markeren tevens het vijfde opeenvolgende kwartaal met verkoopgroei, zo concluderen brancheorganisaties Kampeer en Caravan Industrie (KCI) en BOVAG.
Caravanverkoop in de lift
Tot en met maart kochten vakantiegangers 356 nieuwe campers en 1.482 nieuwe caravans. Daarnaast verkocht de vakhandel een stabiel aantal van 2.388 tweedehands caravans en groeide de verkoop van gebruikte kampeerauto’s fors, met 19,3 procent tot 1.425 stuks. Met vijf kwartalen groei op rij heeft de kampeerbranche een lange periode van teruglopende verkoopcijfers definitief achter zich gelaten.
Duitse caravans populair
Hymer was in het eerste kwartaal het bestverkochte campermerk, met 15,4 procent marktaandeel, gevolgd door Adria Mobil (9,6 procent) en Bürstner (8,4 procent). Bij de caravans zijn vier Duitse merken goed voor bijna driekwart van de markt: Hobby (24,4 procent), Fendt (18,9 procent), Knaus (17,9 procent) en Eriba (10,4 procent).
Pindakaas gaat mee in caravan
Bijna de helft van de camper- of sleurhutbezitters zoekt een bestemming in Nederland, 40 procent elders in Europa. Het Nederlandse platteland is een stuk gewilder dan de kuststreek. Dat geldt ook voor de Europese bestemmingen waar het binnenland drukker wordt bezocht dan een plekje aan het water. Een derde van de kampeerders blijft gedurende de vakantie op één camping, vier op tien maken een rondje langs meerdere campings, zoals bijvoorbeeld bij een boer.
Nederlanders blijken bereid om een flink stuk met de caravan te rijden. Langer dan acht uur achter het stuur te zitten is voor bijna de helft van de ondervraagden geen probleem. Meer dan de helft van de Nederlanders neemt drop, hagelslag en pindakaas mee.
Bij acht op de tien kampeerders wordt koffie ingeladen. Thee en kaas zijn de overige attributen die op vakantie mee gaan. Uiteraard mag ook de kaasschaaf niet ontbreken, maar ook het schilmesje is essentieel keukengereedschap op vakantie. ,,Over het algemeen zijn vrouwen iets eerder geneigd om eten en drinken mee te nemen dan mannen”, aldus de woordvoerder van Marktplaats.
- Schipper drugsschip Arsianco moet alsnog leegpompen betalen - 13 december 2020
- Van Oord legt fundatie voor RWE Sofia windpark in Noordzee -2 - 13 december 2020
- De weelderige wildernis van Nederland - 13 december 2020
Be the first to comment on "Tweedehands caravan enorm populair"